6 juli 2011

När syrsorna spelar

Har precis kommit in från trädäcket. Har varit en mild och behaglig kväll i kväll. Jag satt ute en stund med lite tända ljus, lagomt ljust för att kunna måla naglarna. Ja lite sommarfint, sådär.
När jag satt där hörde jag syrsorna spela för första gången i år. Jag tycker det är ett sånt behagligt ljud, lugnande och nästan suggestivt på samma gång. Jag sammankopplar ljudet med att det är då det är sommar, på riktigt.

Mina blommor har också fått vatten i kväll. Även om jag absolut inte har gröna fingrar och bara kan namnet på en av krukväxterna ute, så är det någonting otroligt rogivande att pyssla med sina blommor. När man går där och fixar med blommorna och filosoferar så kommer många tankar både till och från.

I kväll har jag tänkt väldigt mycket på en nära vän till familjen, från min uppväxt, som hastigt gick bort i lungcancer i måndags morse. Siw fanns med när mitt intresse för hundar tog fart redan som 11åring. Siw fanns med när jag skulle lära mig ringsekreterar"yrket" noga och grundligt. Siw jobbade ambitiöst för klubbverksamheten och "hund" så länge jag har känt henne. När jag sen blev domare var Siw fantastisk att ha med sig i ringen, som ringsekreterare. När jag tänker tillbaka ser jag hennes otroligt lugna sätt och hennes leende framför mig och jag kan fortfarande höra hennes kloka ord.

Det är otäckt, när man tänker på att en dag ska vi alla dö och ännu mer otäckt när man tänker på att det kan bli när som helst. Jag kommer så väl ihåg när mamma ringde och berättade för mig, att Siw var sjuk, det var när vi var på Mallorca bara för en månad sedan. Usch vilken skoningslös sjukdom den är.
Mina tankar kommer och går till Siw, men naturligtvis också till hennes man och hennes hundar.

Cancerfonden har en annonskampanj med texten...
Världens vackraste ord - i morgon
Tål att tänkas på!

I morgon.... då,
ja då ska jag njuta av syrsornas spel igen och tänka på att det är fantastiskt att just få göra det.